Verbreding weg N58 en nog meer: de onmacht van het gezond verstand

Menen West

Doet het u ook pijn aan het hart het uitbreidingswerk aan de de N58 te zien? De breedte van de weg wordt er verdubbeld, om koning auto nog meer baan te geven. Hier gaat weer veel open ruimte verloren. De levenskwaliteit van de buurt wordt aangetast.

Anderzijds worden er premies toegekend om verharde oppervlaktes zoals opritten en terrassen te verwijderen en te vervangen door groen, zoals gazon of beplanting. Er wordt geld uitgedeeld voor milieuvriendelijke mobiliteit. Er worden tegels uit de voetpaden gewipt om de grond lucht te geven. Maak u geen illusies: er zal nog veel geld en energie moeten stromen vooraleer de schade ook maar voor een fractie gecompenseerd wordt. Nochtans wordt het wegenwerk aan de N58 meebetaald met Coronageld, dat de leefbaarheid moet verhogen.

Beeldt u zich de afrit van de A19 aan de Bruggestraat in. Zo wordt het ongeveer. En als het grote geld in het spel is, kan het hard gaan. De inwoners van de Sabbestraat kijken met afgunst naar het tempo waarmee het werk aan de N58 wordt geklaard. Overigens: zelfs met de versmalde rijvakken staan de auto’s niet tot in Kortrijk.

De heer V. uit M. vergoeielijkt in onze mailbox deze aanslag op de open ruimte. Hij is nodig voor de ontwikkeling van de nieuwe industriezone Menen West. De ondernemers moeten toch ruimte krijgen om hun activiteiten te ontwikkelen? Tegen dat argument reageerde al tien jaar geleden de toenmalig Vlaams Bouwmeester Leo Van Broeck. Voor hem was het onzin een nieuwe industriezone te plannen die enkel te bereiken is met wegverkeer. Dat kost nog meer open ruimte. Hoe zullen anders de diepvriesfrieten in Amerika geraken en onze leemplaten in het Verre Oosten. Vlaams Bouwmeester Leo Van Broek was zijn tijd vooruit. Hij stimuleerde projecten van ontharding, verdichting en natuurcreatie.  En hij werd overspoeld met kritiek door de politiek. Van gezond verstand gesproken.

Vervuilde grond

Anderzijds schrijft ons mevrouw V. uit M. dat we de slaap niet moeten laten omwille van die poppenkast rond de nieuwe vervuilende industriezone Menen West en de bijhorende ontdubbeling van de N58. Ze heeft nogal wat contacten in landbouwmiddens en weet dat de grond aldaar enige tijd geleden werd opgehoogd. Dat gebeurde met vervuilde aarde van een of andere afvalverwerker in de regio. Steeds meer komt afval naar boven, schrijft ze. Dat ze daar maar vlug beton over leggen, besluit ze. Bij de diensten van de milieu-inspectie zouden ze op de hoogte zijn.

Volgens mevrouw V. uit M zit de opgehoogde grond van Menen West vol met afval. Ze stuurde ons bovenstaande foto

McDonald’s

Onze trouwe volgers, de heer en mevrouw V. uit M., zijn naar de opening van het nieuwe filiaal van McDonald’s op de Tybersite geweest. Er was veel volk. Ze schrijven dat de verdubbeling van de rijvakken van de N58 een weldaad is voor die Tybersite. Er worden bloeiende, met de wagen makkelijk bereikbare winkels verwacht die grote oppervlaktes innemen. Daar zit heel het centrum van Menen op te wachten, beweren ze.

Helaas, in de Krant van West-Vlaanderen (voorheen onze geliefde Weekbode) lezen we dat de leegstand van winkels in het centrum van Menen dubbel zo hoog is dan elders in Vlaanderen. Menen is een kerkhof voor wie er nog wil winkelen. De initiatiefnemers van Sinksenbraderie stopten ermee en de Sint-Jansbraderie zieltoogt bij gebrek aan middenstand. Wie zonder auto in de stad woont moet al zoeken om zijn eten te kopen. Het stadsbestuur beweert dat het daar iets wil aan doen. Er worden hele schijndebatten over gevoerd in de gemeenteraad. Over wie de schuld heeft.

Maar in werkelijkheid ondersteunen onze bestuurders initiatieven die de handel uit het stadscentrum wegzuigen. En het einde is nog niet in zicht. De hoop wordt uitgesproken dat er nog veel meer satellietwinkels komen op de Tyberzone, dankzij die ontdubbelde N58. Nog meer open ruimte die verloren gaat. Nog meer plaats voor koning auto. Nog minder leven in de stad.

Wat je niet kunt tegenhouden, daar wordt je maar beter fan van, moeten ze op het stadhuis denken. De echte Menenaar is de pineut. Wie komt op voor zijn rechten?

Bekijk onderstaande reportage van WTV in het licht van wat hier boven staat. En zeg dan iets over gezond verstand. Als ‘het groen’ niet het alibi is, dan is het ‘de tewerkstelling’.

https://focus-wtv.be/nieuws/in-augustus-opent-volledig-nieuw-winkelcentrum-in-menen

En tenslotte

Tussen al dat straat- en autogeweld mogen we de zwakke weggebruiker niet vergeten. Of beter: er mag niet vergeten worden om de suggestie te wekken dat hij niet vergeten wordt. In werkelijkheid wordt hij steeds meer aan de kant gedrukt. In de Lageweg – de fietsverbinding naar Wervik – zijn zogenoemde suggestiestroken voor de fietsers aangebracht. Waarde voor de verkeersvoorrang en de rechten van de zwakke weggebruiker? Nul. Het zijn immers alleen suggestiestroken. Het toenemend aantal auto’s is wel echt. Haast u dus maar vlug aan de kant, of ge moogt de kosten van het ongeval zelf betalen.

Zie op onderstaande foto een nieuwe suggestiestrook in de Lageweg. Ze is niet door dronkenmannen geschilderd. Ze moet een beetje krullen maken om niet in de weg van de parkerende auto’s te liggen.

Menen West
Menen West: minister Brouns lapt het advies van de deskundigen welgezind aan zijn laars.

Nieuwe meesters, nieuwe wetten. Maak samen met ons kennis met de gewaagde krachttoer van nieuwe minister voor omgeving, de heer Jo Brouns. Op 12 december 2024 besliste hij dat de N58 deels mag verbreed worden tot een viervaksbaan. We spreken over het stuk tussen de snelweg A19 (afrit Menen West) …

Menen West
Professor dr. ir. Mi Xi-Sau: “Openbaar onderzoek over nieuwe verkeerslichten in de Ieperstraat is een farce”

Op onze facebookpagina kon u het al lezen: er loopt momenteel een openbaar onderzoek over het vervangen van de rotonde in de Ieperstraat door een kruispunt met verkeerslichten. Die aanpassing wordt het voorgeborchte van de nieuwe vervuilende industriezone Menen West. Wat moeten we hiermee aan? Als we ten einde raad …

Menen West
Het dilemma van Menen West

Een greep uit de berichten in onze brievenbus: Eerste bericht: De heer V. uit M. vraagt ons of we een steek hebben laten vallen. Waarom hebben we niet bericht over de infomarkt die het Agentschap Wegen en Verkeer in het gemeenschapscentrum Gilwe te Geluwe organiseerde? Deze vergadering ging over het …