Het dilemma van Menen West
- door : V.M.
- Categorie : Menen West
Een greep uit de berichten in onze brievenbus:
Eerste bericht:
De heer V. uit M. vraagt ons of we een steek hebben laten vallen. Waarom hebben we niet bericht over de infomarkt die het Agentschap Wegen en Verkeer in het gemeenschapscentrum Gilwe te Geluwe organiseerde? Deze vergadering ging over het vervangen van de rotonde in de Ieperstraat door verkeerslichten. Zoals bekend is die aanpassing, samen met het ontdubbelen van de N58, een voorwaarde om de nieuwe vervuilende industriezone Menen West aan te leggen. Waar is de goede tijd, schrijft de heer V. uit M., dat de Alerte Koekuit iedereen op voorhand verwittigde? Bij dergelijke evenementen werden dan flyers aan de deur van stadhuizen en cultuurcentra uitgedeeld. Waar is de goede tijd, herhaalt hij zijn vraag, dat er met spandoeken werd gezwaaid en ballonnetjes in de lucht werden gelaten tegen alles wat de vervuilende industriezone een stap dichter bracht?
Antwoord: geachte heer V. uit M., hoewel we ingeschreven zijn op tientallen kanalen van tientallen openbare diensten en besturen, waren we pas twee dagen voordien op de hoogte van deze infomarkt, en dan nog via de facebookpagina van de Stad Menen. Ofwel lopen we inderdaad met ons hoofd in de wolken.
Tweede bericht:
Ontvangen op dezelfde dag, enkele minuten later, afkomstig van mevrouw V. uit M., echtgenote van de voornoemde heer V. uit M. Ze meldt dat we ons de boze mail van haar man niet al te zeer moeten aantrekken. Die informatievergadering had niet veel op het lijf. Het vervangende kruispunt met verkeerslichten zal eruitzien zoals duizenden andere kruispunten met verkeerslichten in Vlaanderen; met de gekende combinatie van een rood, oranje en groen licht (in volgorde van boven naar onder). Gezien de verschijnsel ‘verkeerslicht’ in Wervik nog niet zo bekend is, werd de aanwezigheid van gewezen rijkswachtkapitein Flor Koninckx zeer op prijs gesteld. Hij legde de aanwezigen de betekenis van de verschillende kleuren uit. ‘Uitermate boeiend,’ verklaarde de Wervikse burgemeester Casier achteraf, ‘de vooruitgang is niet tegen te houden.’
Eigenlijk was de belangrijkste boodschap op die vergadering, aldus mevrouw V. uit M., dat de eerste spadesteek er niet komt voor 2025. Meer zelfs, om die datum te halen moet nog een hele administratieve weg worden afgelegd, en dat hopelijk zonder al te veel problemen. Er dienen nog, bijvoorbeeld, enkele openbare onderzoeken te passeren. De realisatie van het werk zal daarenboven twee jaar tijd in beslag nemen.
Hier stelt zich een dilemma voor de wijkraad Alerte Koekuit die tegen de komst van de vervuilende industriezone Menen West blijft ageren: ofwel kan men de vordering van het werk met hand en tand tegengaan. (Elke tijdswinst levert voordeel op.) Ofwel kiest men eieren voor zijn geld en denkt men mee om de hinder zoveel mogelijk te beperken.
Volg de plannen van het departement voor Wegen en Verkeer voor het kruispunt met verkeerslichten in de Ieperstaat op de volgende link:
https://wegenenverkeer.be/werken/ontdubbeling-n58-en-aanleg-fietstunnels
Derde bericht:
Zowaar nieuws gekregen van de dienst Ruimtelijke Planning van de provincie West-Vlaanderen. Voor hen is de vervuilende industriezone Menen West geen zorg meer. Ze hebben, met instemming van de makke en onwetende kudde van provincieraadsleden (gedenk hen bij de verkiezingen), het onmogelijke gepresteerd: anno 2023 zeventig hectaren open ruimte omzetten in een vervuilend industrieterrein. Is dat geen feestje waard?
Hun werk zit er dus op. Dat hebben ze ons per mail laten weten.
Vergeet nu maar alle mooie beloftes en geruststellende verkooppraatjes. Het dossier is verhuisd naar een ander kantoorgebouw met andere ambtenaren: het zit nu bij de West-Vlaamse Intercommunale (WVI), een ongrijpbare groothandelaar in industriegrond. De tijd van dromen is voorbij, nu gaat het om de centen. Dat de WVI het dossier kreeg doorgeschoven verscheen al enige maanden geleden in de stadskrant Leiedraad. Nog voor de openbare onderzoeken over de verplichte aansluitingswegen zijn gebeurd, wordt de vervuilende industriezone Menen West al uitgetekend. Zijn die openbare onderzoeken dan maar voor de schijn?
‘Informatie’ (?!) over wat de WVI van plan is met de vervuilende industriezone Menen West lees je op hun webpagina. Stel je daarbij niet veel voor: we gaan het eerst lezen op facebook of in de stadskrant. Maar kom, we hebben een groot hart, we geven de link toch maar door.
https://www.wvi.be/gemengd-bedrijventerrein-menen-wervik
Waarschuwing: mensen, sluit deuren en ramen. Hou jullie kinderen en huisdieren binnen. Was jullie eigen groenten drie keer voor gebruik. Eet geen kippeneieren of uw pompoenen. Koop oordopjes om het slapen. Zwem geen triatlon in de Oude Leie. Want de WVI die met de grond op de vervuilende industriezone Menen West zal marchanderen is al jarenlang de bedrijventerreinbeheerder van de vervuilende industriezone Grensland. De WVI staat er in voor ‘praktische ondersteuning’, het ‘veiligheidsbeleid’ en de ‘beeldkwaliteit’. De WVI heeft het voorkooprecht en bepaalt aldus welke bedrijven er komen. (Tenzij ze natuurlijk oogluikend onderverhuring toestaat, natuurlijk …) Het resultaat is ons allen bekend.
Vierde bericht:
De concullega’s van de WVI, met name de mannen en vrouwen van de intercommunale Leiedal, weten ons ook wonen. Met trots, of is het om zout in de wonde te strooien, schrijven ze ons dat in Avelgem een industrieterrein wordt teruggegeven aan de natuur!
“Geachte Alerte Koekuit,” schrijven ze, “Vlaanderen is zeer dichtbebouwd en verstedelijkt, waardoor we alles op alles moeten zetten om onze open landschappen te beschermen.” … “Hiermee worden de Zuid-West-Vlaamse steden en gemeenten ondersteund om te ontharden en de open ruimte in de Leiestreek te vrijwaren. Zo dragen we allemaal ons steentje bij om onze omgeving groen, gezond en leefbaar te houden.” … “Leiedal heeft het afgelopen anderhalve jaar hard gewerkt aan een strategie om het bijkomende ruimtebeslag stelselmatig terug te dringen.”
Dat ze dat bericht ook maar eens doorsturen naar de Baas Gansendoncken in hun ivoren toren in Brugge. Voorlopige stand: één hectare vergroening in Avelgem, zeventig hectaren bijkomende industrie in Menen.
Vijfde bericht:
Ook hoogleraren schrijven ons! Dat had je niet gedacht, zo durven we te vermoeden. Wie kent er niet professor Tom Coppens die het boek “Met voorbedachten rade. De sluipmoord op de open ruimte” schreef? Neen? Wij wel dus. Professor Coppens is ingenieur-architect en geeft les over Stedenbouw en Ruimtelijke Planning aan de universiteit in Antwerpen. Hij meldt ons dat op de allerlaatste werkdag van het Vlaams Parlement, in een nachtelijke zitting, het ‘omgevingsbesluit’ werd gestemd.
Hij noemt dat decreet ‘een nieuwe speeltuin voor speculanten’. Zo wordt het nu mogelijk om bedrijven soepel te laten uitbreiden in landbouwgebied. Hij verwijt de Vlaamse regering dat ze met dat nieuwe omgevingsbesluit de betonkranen steeds verder opendraait.
Dient de WVI nog rekening te houden met de plannen en beloftes waarmee de Provincie zeventig hectaren landbouwgrond omzette in industriegrond? De praktijk zal het moeten uitwijzen: elke vergunningsaanvraag kan vanaf heden apart behandeld worden, los van de ruimtelijke plannen. A la tête du client, zoals dat heet in mooi Nederlands. De burger heeft nog minder voet aan de grond om zijn belangen te verdedigen!
“De spreidstand tussen woord en daad wordt steeds groter.” Dat zegt, samen met ons, hoogleraar Tom Coppens. We verkeren dus in goed gezelschap.
Lees met de link hieronder meer over wat de professor te zeggen heeft.
Zesde bericht:
Een rechtzetting.
De verkavelaar van de Donald Trumpstraat op de hoek van de Charles Cappellestraat en de Lageweg vraagt ons dringend volgende rechtzetting te doen. De houten constructie die geplaatst werd op de nieuwe verkaveling wordt door velen als een speeltuig beschouwd.
DIT IS NIET HET GEVAL.
De installatie is uitsluitend bedoeld als tijdelijk verhoogd onderkomen voor wanneer de verkaveling onder water loopt. Ze mag dus enkel gebruikt worden in geval van nood.