Menen West: minister Brouns lapt het advies van de deskundigen welgezind aan zijn laars.
- door : V.M.
- Categorie : Menen West
Nieuwe meesters, nieuwe wetten. Maak samen met ons kennis met de gewaagde krachttoer van nieuwe minister voor omgeving, de heer Jo Brouns. Op 12 december 2024 besliste hij dat de N58 deels mag verbreed worden tot een viervaksbaan. We spreken over het stuk tussen de snelweg A19 (afrit Menen West) en de geplande vervuilende industriezone Menen West achter de Bloemenwijk. De rotonde in de Ieperstraat kan vervangen worden door de verkeerslichten. Daarmee rolt de heer Brouns de rode loper uit voor de realisatie van een bijkomend vervuilend fabrieksterrein aan de rand van een dichtbevolkt woongebied. 70 hectaren open ruimte gaan verloren. Koning auto krijgt vrije baan. Dit is ongezien in onze 21ste eeuw. Waarom zou u nog uw stinkauto vervangen door een milieuvriendelijk model, de verwarming een graadje lager zetten of een warmtewisselaar installeren? Milieuzorg is voor de naïeve Gutmenschen. ‘Er geldt uiteraard een onthardingsbeleid‘, schrijft de minister, als we hem daar op wijzen. Maar dan alleen zolang het bepaalde belanghebbenden uitkomt … Die spaarlampen mogen bij het afval en stook gerust een vuurtje in je tuin? Zelfs Valerie Trouet, directeur van het Klimaatcentrum, heeft de moed opgegeven in oog met zo’n beleid. CO2-neutraal zullen de nieuwe industriezone en het toenemend verkeer zeker niet zijn.
Omgevingscommissie zei neen
De nieuwe minister gaat vierkant in tegen het advies van de GOVC (de gewestelijke omgevingsvergunningscommissie). Deze onafhankelijk commissie geeft verplicht advies aan de Vlaamse Regering. En het advies was duidelijk: met de huidige kennis van zaken kan die uitbreiding er niet komen. Ze moet geweigerd worden. De reden hiervoor is al vaker op deze website verschenen: de aanvraag doorstaat de watertoets niet. Het is onduidelijk of er nog bijkomende maatregelen nodig zijn in verband met infiltratie- en buffercapaciteit van hemelwater. Er wordt daarbij gewezen op de ongunstige beoordeling van de dienst Integraal Waterbeleid van de provincie West-Vlaanderen. Inderhaast (tussen oktober en november 2024) probeerde het Agentschap Wegen en Verkeer om met enige aanpassingen toch nog een gunstig advies te krijgen. Dat is niet gelukt. Dus werd alle hoop op de minister gesteld om het negatieve advies van tafel te vegen. Wat deze man dan ook deed. Hier wordt onweerlegbaar het voorzichtigheidsbeginsel met de voeten getreden.
Na jarenlange voorbereiding van de verbreding van de N58 blijkt dat de metingen onvolledig zijn. Gewoon toevallig, of uit vergetelheid misschien? Of … de rest vult u maar zelf in. Verder blijkt dat er vragen rezen over het gebruikte computerprogramma. Pas ter elfder uur werd daar een (te magere?) toelichting over gegeven. Overigens is de redenering die de heer Brouns eraan toevoegt merkwaardig. We citeren uit zijn besluit: ‘De wateroverlast aan de afrit A19 is gekend bij Agentschap Wegen en Verkeer en wordt verder onderzocht. De aangehaalde wateroverlast bevindt zich echter juist buiten het projectgebied en heeft dus geen betrekking met dit project.‘ Als de kelder van uw buur onderloopt, moet u daar geen lessen uit trekken als u een eigen kelder bouwt.
Het gelijk van de computer
Ook dat gegoochel met computerprogramma’s werd hier al vaker aan de kaak gesteld. Met speciale modellen, geheimzinnig geprogrammeerd, is de beperkte verkeersoverlast, de minimale geluidshinder en te verwaarlozen luchtvervuiling ons op de mouw gespeld. Zie bijvoorbeeld het antwoord van de minister op onze bemerking dat een ongelijkvloerse kruising in de Ieperstraat wenselijker is dan verkeerslichten. ‘De inschatting van het aantal bewegingen is hypothetisch, maar wel indicatief in kader van de toekomstige invulling van de omgeving. Elk ontwerp wordt gemaakt met het oog op het toekomstige gebruik. Daarbij worden steeds aannames gedaan.’ Abracadabra.
De computers weten alles. Of toch niet echt alles? Helemaal aan het einde van de ministeriële beslissing, heeft een goede ziel er nog aan toegevoegd dat men tijdens de uitbreidingswerken oog moet hebben voor sluipverkeer op de plaatselijke wegen. Niet alleen tijdens de werken, zouden de buren van de industriezone Lar-Zuid in Rekkem stellen. Ze kreunen over blijvende overlast. Maar dat telt niet. Ze vallen juist buiten het projectgebied. De bewoners van de Hogeweg en de Wilgenlaan zijn hierbij gewaarschuwd. Zonder computer.
Een cirkelbeslissing
De provincie besliste om de vervuilende industriezone Menen West te plannen als de verbreding van de N56 er komt. De Vlaamse overheid gebruikt de geplande industriezone om een weg te verbreden. De voorwaardelijke beslissing van de ene overheid is een argument voor een andere overheid. Voer voor advocaten.
Om kort te gaan, adviezen, beleidslijnen en argumenten worden al naar gelang het uitkomt (ge/mis)bruikt of weggelaten. Die vervuilende industriezone Menen West moet er komen, zo willen zij die het écht voor het zeggen hebben. Dit debat is niet meer ernstig. Het is een plat machtsspel geworden ten behoeve van … ja van wie eigenlijk? Zeker niet in het belang van de Menenaars.
Er rest ons nog de mogelijkheid om de beslissing van de heer Brouns te betwisten voor de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Kostprijs om een procedure aan te gaan: 200 €. En men neemt best een advocaat onder de arm. Waar is onze rijke nonkel uit Amerika?