Professor dr. ir. Mi Xi-Sau: “Openbaar onderzoek over nieuwe verkeerslichten in de Ieperstraat is een farce”
- door : V.M.
- Categorie : Menen West
Op onze facebookpagina kon u het al lezen: er loopt momenteel een openbaar onderzoek over het vervangen van de rotonde in de Ieperstraat door een kruispunt met verkeerslichten. Die aanpassing wordt het voorgeborchte van de nieuwe vervuilende industriezone Menen West. Wat moeten we hiermee aan?
Als we ten einde raad zijn is daar gelukkig nog altijd onze expert en goede kennis, professor dr. ir. Mi Xi-Sau, stedenbouwkundig docent aan vrije katholieke universiteit van Pyongyang (VKUP). Dankzij Google Streetview hebben we hem op virtuele wijze het probleem voorgelegd.
Prof. Mi Xi Sau: Tja, ze blijven blijkbaar volharden in de boosheid. Er moeten gele aanplakbrieven worden opgehangen, waarop het publiek ingelicht wordt over het onderzoek. De borden hangen inderdaad uit. Maar die plakkaten moeten wel dienen om het onderzoek aan te kondigen. Daarvoor zijn ze bedoeld. En toch plaatsen ze die op plekken die niet toegankelijk zijn voor voetgangers, en waar auto’s niet mogen stilstaan. Dit is weer een oplossing van farizeeërs. Ze hadden die borden evengoed niet kunnen uithangen. Zijn ze dan zo bang van hun eigen bevolking? Het wordt tijd dat er hiertegen geprotesteerd wordt. Maar de mensen zijn moegestreden.
Alerte Koekuit: De aankondiging van het openbaar onderzoek is ook in ‘De Zondag’ verschenen.
Prof. Mi Xi Sau: De Zondag, De Zondag. Manneke toch, laat mij niet lachen. Een gazetje dat op de Dag des Heren bij een handvol bakkers ligt. Wie van onder de vijftig staat er nu nog op zondag voor de middag op om pistolets kopen? En het zal waarschijnlijk wel weer onderaan bladzijde twaalf of veertien hebben gestaan? Tussen de jobadvertenties?
Alerte Koekuit: (Moedig) Het staat ook op de website van de stad.
Prof. Mi Xi Sau: (snuift) Ik geef u een kwartier de tijd om via ‘menen.be’ bij dat openbaar onderzoek te komen. Geen normaal mens die daarin slaagt. Gelukkig bestaat er nog de facebooksite van de Alerte Koekuit, de echte hoeders van de democratie. Weet je, heel dat publiek onderzoek is voor mij een farce. In mijn geliefde Noord-Korea zou dat nooit het geval zijn. Daar is de grote leider niet beschaamd over wat hij doet.
Alerte Koekuit: Heu… pardon, professor, laten we niet te lang op het zelfde been knagen. Laat ons het over de inhoud hebben.
Prof. Mi Xi Sau: Och god, de inhoud! Het begint al bij de titel van het onderzoek. Daarin wordt de ‘ontdubbeling N58 van A19 tot N338 en de bouw van twee fietstunnels’ aangekondigd. Dat alles zou gebeuren om de verkeers- en fietsveiligheid te verbeteren. Fijn, fijn. Maar op de keper beschouwd gaat het die plannenamakers alleen om de nieuwe verkeerslichten in de Ieperstraat, die de afrit Menen West op de A19 moeten ontlasten. Want als de nieuwe vervuilende industriezone Menen West achter de Bloemenwijk er komt, dan wordt het er extra druk. En daalt de verkeersveiligheid, hoe dan ook. Mijn voeten, heel die verkeersveiligheid.
Alerte Koekuit: U bent streng professor. De fietsverbinding tussen Geluwe en Menen, achter de Colruyt, wordt met een fietstunnel eindelijk compleet. Goed nieuws toch?
Prof. Mi Xi Sau: (Lacht snood.) Weet je waar deze omweg die enkel voor toeristen zal dienen dan wel uitkomt? Ver in de Guido Gezellelaan in Menen. En dat is pas een gevaarlijke straat voor fietsers.
Alerte Koekuit: (De wanhoop nabij.) Het verkeer zal vlotter verlopen, toch?
Prof. Mi Xi Sau: Het is bewezen dat hoe gemakkelijker men het de auto’s maakt, hoe talrijker ze op de weg komen. Betere wegen zullen niet tot minder drukte leiden. Kijk, er zijn drie manieren om de Ieperstraat met de weg Pecq-Armtentiers te laten kruisen: een ongelijkvloerse kruising met een tunnel of een brug, verkeerslichten of een rotonde. Twintig jaar geleden koos men voor verkeerslichten. Op vandaag is een tunnel de enige goede oplossing. Maar die kunnen ze helaas niet betalen. Gierigheid straft zichzelf, is het niet nu dan wel over tien jaar. Eens voorbij Wervik, koos het Waals gewest wel voor ongelijkvloerse kruisingen.
En dan mogen ze nog van geluk spreken dat de corona in 2020 is uitgebarsten. Europa heeft geld vrijgemaakt om de directe economische en sociale schade veroorzaakt door die epidemie te compenseren. Met dat geld moet de samenleving groener en gezonder worden. Dat staat in het reglement. Wat zien we hier? Dat geld wordt gebruikt om open en onverharde ruimte aan te tasten met bijkomende baanvakken en met 70 hectaren niet-klimaatneutrale industrie! Dat noem ik oneigenlijk gebruik van die subsidie! In Vlaanderen verdwijnt er gemiddeld nog steeds vijf hectare open ruimte per dag. De politiek belooft die afgang een halt toe te roepen. Besluit: let op mijn woorden, maar kijk niet naar mijn daden. Dat zou in onze geliefde Noord-Korea nóóit gebeuren.
Alerte Koekuit: (Radeloos) We krijgen wel een viervakse weg, waar we snelheid kunnen maken?
Prof. Mi Xi Sau: op twee stukjes: een tussen de afrit van de snelweg en de file aan de verkeerslichten in de Ieperstraat, daar kunnen ze inhalen en uit de bocht gaan. Het tweede stuk ligt tussen die verkeerlichten en de rotonde bij de splitsing naar Wervik. Optrekken en remmen. Trouwens toon mij eens het plan van die aangepaste rotonde.
Alerte Koekuit: (Met enige fierheid) Het wordt wel geen gewone rotonde, professor, maar een echte ‘turborotonde met voorsorteerstroken’ waar hogere rijsnelheden mogelijk zijn.
Professor Mi Xi Sau: Om aan hoge snelheid tegen het midden te knallen zeker? (Bekijkt het plan en schudt bedenkelijk het hoofd.) Ik vraag mij af hoe die grote vrachtwagens met aanhangwagens, die af- en aanrijden in dat industriegebied netjes hun baanvak zullen houden. Dát zal pas veilig worden! Maar wilt u mij nu verontschuldigen. Ik heb nog een afspraak met ene schepen Roose die raad vraagt om de mobiliteitsknoop in de Stad te ontwarren. Ook daar zijn de zogezegde specialisten aan het werk geweest.
Het openbaar onderzoek ligt van 23 augustus 2024 tot en met 21 september 2024 ter inzage bij de gemeentelijke dienst omgeving, op volgend adres: Grote Markt 1, 8930 Menen (enkel op afspraak). Maak uw afspraak online via www.menen.be/afspraak-maken of telefonisch via 056 529 204.
Tijdens bovenvermelde periode kan u het dossier ook inzien in het omgevingsloket op volgende link
https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/2023065429
Gedurende die periode kunnen er standpunten, opmerkingen of bezwaren over de aanvraag worden ingediend,
- ofwel via www.omgevingsloket.be
Gebruik hiervoor je elektronische identiteitskaart, een e-ID-kaartlezer en je pincode. - ofwel per mail: info@menen.be
- ofwel per post: College van Burgemeester en Schepenen, dienst Omgeving, Grote Markt 1, 8930 Menen.