Wilgenlaan wacht op minirotondes

verkeer

Ooit was de Wilgenlaan door de plannenmakers bedoeld als grote toegangsweg naar de Industriezone Grensland. Hun denkwerk resulteerde in een brede baan die uitkomt op de spoorwegbrug van de Westhoeklaan (bij het wijkcentrum). Er werd zelfs gespeeld met het idee om de Wilgenlaan door te trekken, over de Ieperstraat en het huidige Tyberpark. Maar net zoals dat met de kwestie Menen West het geval zal zijn, deed het voortschrijdend inzicht zijn werk. Die brede Wilgenlaan is als gevolg van de stadsuitbreiding een breedschalig probleem geworden. Een verkeerskundig onding zelfs.

Om de snelheidsduivels er wat in te tomen en de aansluitingen met de Olmenlaan en de Kersenlaan te beveiligen werden wegversmallingen aanbracht. Ze bestonden uit losse elementen en bloembakken.

Voorbeeld van een minirotonde. (Het model op de foto kan afwijken van het aangeboden product.)

Groot was de verbazing toen op een dag die verkeersremmers werden afgebroken en vervangen door simpele verkeersborden van het type ‘D1b links’ (verplicht links afslaan). Onze verkeersdeskundige meldt dat men beter gekozen had voor het bord ‘D1c’ (verplicht links aanhouden) maar daarover willen we op deze site niet muggenziften. Waarover het gaat: de losstaande bordjes op hun geïmproviseerde voeten geven de indruk bijna midden op de weg te staan. Ons secretariaat werd veelvuldig gecontacteerd door verontruste omwonenden die deze situatie gevaarlijk vinden. Al enige maanden blijft de toestand ongewijzigd. Dreigt hij permanent te worden?

Dank zij onze uitstekende relaties met de stedelijke overheid kunnen we de wijkgenoten geruststellen. Meer zelfs: er staan mooie plannen om stapel, zo heeft men ons beloofd. Er komen twee minirotondes op de plaatsen waar vroeger de wegversmallingen waren. Daarom heeft men ook de wegmarkering verwijderd.

Naar verluidt zou het werk vertraging oplopen. Niettegenstaande de klimaatopwarming treden er soms nog onverwacht enige koude periodes op, vooral in in de winter. IJs en smeltzout zouden niet bevorderlijk zijn voor de duurzaamheid van de nieuwe constructies. Maar dat ze er ooit komen staat als een kaal verkeerbord boven water. De boodschap is dus nog even geduld te oefenen.

En in de Ieperstraat?

Het zebrapad in de Ieperstraat bij het Tyberpark

De Ieperstaat is een gewestweg. Daar wordt bij het zebrapad ter hoogte van het Tyberpark de rijrichting wel met juiste borden aangeduid (voor de kenners: ‘D1d’, verplicht rechts aanhouden). De borden op sokkels van spuug en plak, staan er nu al een jaar. Het als ‘innovatief’ voorgestelde Tyberpark verdient zeker een beter afwerking.

Misschien kan minister Crevits enige duizenden euro uit de coronapot halen om hier wat aan te doen?

verkeer
Charles Capellestraat is een fietsstraat met gedeeltelijke snelheidsbeperking en deels een eenrichtingsweg met plaatselijke tonnagebegrenzing geworden.

Van onze stagiair-correspondent We zijn een beetje laat maar het nieuws is zodanig van belang dat we het niet onvermeld willen laten. Nadat er in de zomervakantie al markeringen op het wegdek werden aangebracht, zijn bij het begin van het nieuwe schooljaar ook de nodige verkeersborden verschenen: de Charles Cappellestraat …

verkeer
Charles Cappellestraat (bijna) fietsstraat

Al in de maand juni werden op het wegdek in de Charles Cappellestraat grote pictogrammen aangebracht: deze straat wordt een fietsstraat. Voorzichtigheid is evenwel geboden. Ze wordt een fietsstraat, ze is nog geen fietsstraat. De argeloze weggebruiker zou kunnen vermoeden dat koning fiets nu al regeert in de Charles Cappellestraat. …

verkeer
Actie vrije voetpaden (en nu ook fietspaden erbij)

Lageweg, gedurende het hele weekeind van 7 mei. TER ATTENTIE VAN DE BEVOEGDE INSTANTIES: 1 DECEMBER 1975. – Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. [BS 09.12.1975] Titel II: Regels voor het gebruik van de openbare weg Artikel …