Op dinsdag 6 juli vindt in Brussel de hoorzitting plaats over de verdere uitbreiding van de afvalverwerker Galloo in de Lageweg. Zoals bekend verzet de wijkraad Alerte Koekuit zich tegen deze plannen. Enerzijds zal een eventuele uitbreiding de woonkwaliteit in de buurt nog meer bedreigen. Anderzijds ligt het voor de hand dat we hier te maken hebben met een nieuwe stap in een hele reeks om langs de Lageweg een afvalsite te maken die in de Wervikstraat naar de kroon steekt. De woonwijk ligt op dertig meter afstand. De woonkorrel in de Lageweg op tachtig meter.
Daarenboven wordt het imago van de industriezone en de Stad in het algemeen verder aangetast: ‘Menen, waar uw afval thuis komt’.
Voor de duidelijkheid verwijzen we naar het deelplan van de industriezone Grensland, dat u hierboven aantreft. De rood omlijnde zone is de site waar Galloo het betwiste project wil realiseren. Daarvoor werd onder meer het fabrieksgebouw gekocht van de houtverwerker Multiform langs de Ringlaan. (De Renaultgarage wordt ingesloten met afval.) Officieel ging men er huishoudtoestellen demonteren. Dat is nooit gebeurd.
U ziet verder hoe het rode gebied tot aan de Charles Capellestraat reikt. Buurtbewoner klagen nu al van piekgeluiden en constant gezoem.
Het blauw omkaderde deel is gebruikt door Galloo’s dochterbedrijf, de maatwerkplaats ‘t Veer. Daar wordt in opdracht van Galloo elektrisch afval ontmanteld. Het groene gedeelte zijn hangars die door Kiwanisvriend Willy Degroote worden verhuurd. Hier wil men de buffer naar de Lageweg ontmantelen. Een of enkele van deze hangars wordt/worden betrokken door het nogal schimmige vormschuimbedrijf Foamflex Europe (met commerciële banden naar de houtbuigerij Desmet?). Het is een discrete erfdrager van het ter ziele gegane Luxemousse en het even ongelukkige Luxefoam. Geel omlijnd is ‘Galloo Konstruktie’, de verzelfstandigde onderhoudsafdeling van Galloo, gespecialiseerd in constructies voor de afvalsector. Ook de zaakvoerder van Galloo Konstruktie vinden we terug op de ledenlijst van de Wervikse Kiwanis. Het moet daar nogal wat zijn.
Stapje per stapje worden activiteiten van afvalverwerker Galloo overgebracht van de Wervikstraat naar de Lageweg. Deze keer is het de beurt aan de installatie om beeldschermen te vernietigen en de triage van metaal. Er komt ook een mobiele shedder, waarvan beloofd wordt dat hij maar één dag op de maand zal werken. Ook het nachtwerk komt overgewaaid.
Het geheel bevindt zich in goed gezelschap van de firma Lapere, verwerker van bouwafval. Ook die is aan uitbreiding toe is.
Uit de trukendoos
Benevens de stap-per-stap degradatie van onze omgeving, is verwarring stichten nog een truc om de mensen op het verkeerde been te zetten.
Dank zij de tussenkomst van een advocaat kon de wijkraad al een zicht krijgen op het terrein dat met de huidige vergunning in het geding is. We zijn de situatie gaan bekijken op het infobord ter hoogte van de Ringlaan.
Laten we een kijkje nemen op de detailfoto van het bord die u hieronder aantreft.
Net boven de grote E1 ziet u het cijfer 13 staan. Het is het gebouw in de Ringlaan, naast de garage Renault. Alhoewel Galloo al sedert jaar en dag er een vergunning heeft, staat het bedrijf niet op het bord aangeduid. Op de website van de beheerder WVI prijkt nog altijd het houtverwerkende bedrijf Multiform op die plaats.
Schuinrechts ziet u op bovenstaande foto het nummer 101. Op het bord staat dat Foamflex Europe daar haar activiteit voert. Onze informant vertelt dat hij er afvalverwerkers heeft opgemerkt. Foamflex Europe zou opereren vanuit een spookhangar iets verder (waar men met open poorten werkt en waar vanuit poort nummer 10 ventilatoren het leven in de Lageweg vergallen) . Beslist is daar nog een plaatsje voor wat afval – als het er al niet ligt.
Stadsbestuur begint klaar te zien
Na zeventig bezwaren van buurtbewoners tegen de nieuwe plannen, en eindeloos veel klachten naar de milieudienst over de huidige overlast, is het stadsbestuur niet meer bereid klakkeloos de grillen van de schroothandelaar te volgen.
In zijn advies in aanloop naar de hoorzitting van aanstaande dinsdag stelt het college van burgemeester en schepenen voorwaarden. We konden dat vernemen via de advocaat. (Er hapert nog iets aan de goede communicatie in het stadhuis.)
Het stadsbestuur wil dat de mobiele breker en wiellader in een gesloten lokaal worden opgesteld. Er wordt een continue geluidsmeting voorgesteld. De gevraagde extra-emissie van kwik krijgt negatief advies. Er wordt niet akkoord gegaan met nachtwerk.
Idem voor agentschap Zorg en gezondheid
De medisch milieudeskundige van dit agentschap vraagt om de vergunning voorwaardelijk te maken, afhankelijk van een geluidsbeheersplan. Daarbij moet rekening worden gehouden met het lawaai op de hele site en niet alleen met de uitbreiding. Er dienen maatregels genomen worden tegen ontploffing en brand. (Naar verluidt zou Galloo na de brand bij de aankomst van Gent-Wevelgem, al een tweede nachtwaker in dienst hebben genomen die uitgerust is met een warmtecamera.) Klachten moeten snel en open behandeld worden op een vrij toegankelijke website.
Wat met het agentschap Omgeving?
Het agentschap Omgeving zit met een probleem. Zoals hoogleraar in Milieu en Beleid Peter Leroy kort geleden meldde: ‘de huidige reglementering gaat uit van risico’s op individuele stoffen en hun bewerking. Die normen passen we dan via de vergunning toe op individuele bedrijven. Dit is eigenlijk ouderwets, zowel vanuit management als vanuit milieustandpunt.
Geen enkele overheidsinstantie is in staat die vele vergunningen up-to-date te houden, laat staan op naleving te controleren. Bovendien, ook als alle industriële bedrijven zich keurig aan de voorwaarden zouden houden, levert de optelsom nog steeds een veel te zware milieubelasting op.‘
De firma Galloo werd in internationaal onderzoek aangewezen als de veroorzaker van de dioxine- en PCB-vervuiling in de Stad. Het agentschap Zorg en Gezondheid meldt dat de drempelwaarden soms nog worden overschreden, terwijl deze normen zelfs naar beneden worden bijgesteld.