De administratieve warwinkel van Menen West
- door : V.M.
- Categorie : Menen West
Van onze juridische medewerker
‘Wil je op de hoogte gehouden worden van de stappen in het planproces, laat dan hier je e-mailadres achter,’ schreef de provincie op haar website.
Wie dat deed was eraan voor de moeite. De goedgelovigen mochten in de krant lezen dat ze in Brugge gestemd hadden over de vervuilende industriezone Menen West. Het persbericht dat werd rondgestuurd, klonk triomfantelijk. Preus lik fjirtig. Maar wat werd er werkelijk gestemd? In welke mate werd rekening gehouden met de eindeloze lijst bezwaren die de buurtbewoners maakten? Iedereen had er het raden naar. In ons bericht van 30 mei hekelden we al deze gang van zaken.
Een hartstilstand
Ruim twee weken na de stemming – minder dan een maand voor de Vlaamse regering de beslissing kan schorsen – kregen we de teksten in de hand. Het zijn de stukken die door de provinciegriffier en de voorzitter van de provincieraad zijn ondertekend. En wat lazen we? Op 27 mei stemde de provincieraad wel over industriezone maar alle milderende maatregelen werden slecht ‘voorlopig vastgesteld’. Dit betekent dat men nog alle kanten uit kan! Ons hart stond (even) stil.
‘Niets aan de hand, gewoon een vergissinkje in het handtekenvenster’, suste men bij de provincie. Toen in het testament van suikernonkel Omer stond dat alles naar Greenpeace ging, beweerden we dat ook. En, die mayonaise pakte niet bij de notaris.
Het betreft daarenboven niet één vergissing: ook de toelichting bij die milderende maatregelen is enkel ‘voorlopig vastgesteld’. Alle groen, buffers, hoogtes enz … zijn door twee topfiguren van de provincie twee keer getekend als ‘voorlopig’. Alleen de afbakening van de nieuwe industriezone en de planschade zijn ‘voor vast’ ondertekend
Dit dossier, met deze verrassende besluiten, is doorgestuurd naar de Vlaamse regering. Een herkansing zal zich opdringen. Eigen schuld dikke bult. Wie alles op zijn eentje doet, ziet zijn fouten niet. Het roept minstens vragen op bij de zorgvuldigheid waarmee de ondertekenaars te werk gingen.
Nog meer rare dingen
De bouwvoorschriften zijn formeel: het bedrijventerrein, met al zijn bijhorende delen, moet als één geïntegreerd geheel gerealiseerd worden. Werken, activiteiten en omgevingsvergunningen in het kader van het bedrijventerrein zijn slechts mogelijk nadat de N58 tussen de N338 en de A19 omgevormd is tot 2 keer 2 rijstroken.
Maar … Er staat in de toelichting en visie dat alles wat met de bufferzone heeft te maken, niet onderhevig is aan deze fasering. Hierbij zijn inbegrepen de dienstgebouwen, garageweg achter de Hogeweg, de bufferbergen, de dienstwegen en zachte verbindingen. In dit document worden de eigen regels met de voeten getreden? Nu al …?
Peanuts
Nog even kijken wat er werd gedaan met de vele bezwaren die werden ingediend.
- Aan de titel van punt ‘0.1 Ruimtelijke kwaliteit en duurzaamheid’ wordt het woord ‘klimaat’ toegevoegd. Dat klinkt sympathiek.
- Bij de waterbeheersing moet men rekening houden met de bestaande afwateringstructuur. Water blijft een zorgenkind.
- De aanleg van de zone voor groenbuffering moet gerealiseerd zijn voor er vergunningen worden toegestaan.
- De uitbreidingsmogelijkheden van het bedrijf Montré-Lagae worden gegarandeerd.
- Bij iedere vergunningsaanvraag wordt een preventieve geluidstudie gevoegd. De algemene regels gelden. Na een jaar wordt een verplichte controle uitgevoerd. Bij overschrijding moeten er maatregelen worden genomen. (Zoals de wet dat nu al voorschrijft.)
- De voetgangers- en fietsinfrastructuren, groene verbindingen en publieke toegankelijke delen van de zone voor groenbuffer moeten permanent toegankelijk blijven.
- Er worden enige maatregelen genomen tegen lichtvervuiling.
- Het captatiepunt voor hemelwater voor landbouwdoeleinden wordt bevestigd.
- Open transport van stuivende stoffen wordt verboden.
- Het soort windmolens dat er mag staan wordt gedefinieerd: hoger dan 15 meter maar beperkt tot 300kW.
- De ‘nodige werken’ aan de N56 worden gespecifieerd tot 2×2 rijstroken. Van verkeerslichten of ondertunneling is geen sprake.
- De bedrijfserven moeten zo worden ingericht dat er een maximale scheiding van gemotoriseerd verkeer en traag verkeer mogelijk wordt.
- 60% wordt voorzien voor regionale bedrijven. (Kon als argument dienen om project te laten schorsen. Dank u wel Alerte Koekuit om hierop te wijzen.)
- Toonzalen mogen 10% van de gelijkvloerse oppervlakte innemen.
- Bij ondergronds technische installaties, fietsentunnels en ondergrondse parkeergarages moet worden nagegaan wat hun impact is op het watersysteem.
- Het gebruik van groenbuffer wordt iets verduidelijkt: ‘laag dynamisch: dit gaat over wandelen, fietsen, picknick, spel en sport in familieverband of met vrienden, etc. Dit gaat bijvoorbeeld niet over een skatepark of speeldorp.’ De zone kan ook ingezet worden voor waterbuffering. Deze moet dan zowel een functioneel, recreatief en ecologisch karakter hebben. De vermelding dat 30% niet toegankelijke mag zijn valt weg. Er wordt geen percentage meer vermeld. ‘De zone moet ook ingericht worden als een publieke groene ruimte met een recreatief (mede)gebruik.’
- Schaduwwerking van bos op tuinen moet in acht worden genomen. Er kunnen individuele afspraken worden gemaakt met andere eigenaars.
- De garageweg achter de Hogeweg heeft een minimumbreedte van 2,5 meter (geen maximum meer).
- De aanplantingen bij de groene bindingen moeten gebeuren het eerste jaar in plaats van het tweede jaar na realisatie van de fietspaden.
- De veiligheidsregels rond de hoogspanningsleidingen (die worden verzwaard) krijgen meer aandacht.
- De plaats waar de industriezone kan ontsluiten op de openbare weg worden iets ruimer bepaald (maar minstens op 250 meter van de N58.
Veel soeps is dat allemaal niet. Het zijn bestaande regels die hernomen worden of enige verduidelijkingen. Daarenboven blijven het goede beheer en de handhaving heikele punten.
De Alerte Koekuit schreef naar de Vlaams minister voor Omgeving om dit project te schorsen en het aan een serieus onderzoek te onderwerpen vooraleer een beslissing te nemen. Maar veel ruimte heeft die minister niet.