Over goede voornemens zijn de meningen verdeeld. Volgens sommigen is de weg naar de hel geplaveid met goede voornemens. Naar de mening van anderen zijn ze een eerste stap op het smalle en steile pad naar de hemel. Het schepencollege (voorheen team 8930 genaamd) heeft goede voornemens. Het wil de almacht van koning auto aan banden leggen en duurzaam transport aanmoedigen, een slim parkeerbeleid bedenken, de ‘circulatie’ van het verkeer verbeteren. Iedereen die dacht dat hij hierover iets te zeggen had, mocht zijn gedacht zeggen op een of andere facebookpagina. En blijkbaar waren er veel mensen die dachten wat te zeggen te hebben: op het stadhuis ontvingen ze 400 meldingen. Hopelijk wordt dit geen ‘u vraagt maar, wij draaien toch wat wij willen’.
De wijkraad Alerte Koekuit heeft een aantal verzuchtingen van de wijk, die met de tijd een lange verwaarloosde baard kregen, nog eens doorgestuurd.
Krijgen de fietsers echt een betere plaats in het verkeer? In veel officiële documenten wordt de Lageweg aangeduid als dé zachte verbinding tussen Wervik en Menen. Dat voornemen is aan het verglijden. Steeds meer auto’s nemen de Lageweg als sluipweg of een baan om eens sportief te rijden. Op initiatief van de burgers werd een ‘graag traag’ campagne opgezet. Het kruispunt met de Ringlaan is een gevaarlijke plaats voor zwakke weggebruikers geworden. Op de hoek van de Lageweg en de Industrielaan staan de wagens aan te schuiven bij het uitgaan van de fabrieken. Het uitrijden in de Wervikstraat is dan nog hachelijker dan anders. De wijkraad vraagt dat in het nieuwe mobiliteitsplan de Lageweg als zachte verbinding bevestigd wordt en zo wordt ingericht. Maak van de Lageweg een echte fietsstraat.
Idem voor de Charles Cappellestraat. Daar worden voetgangers en fietsers door door hardrijders haast in de gracht gedrumd. Ook hier verdient de zachte weggebruiker voorrang. Het vergunnen van een bijkomende verkaveling is voor de Charles Cappellestraat zeker geen cadeau geweest. Wie doet wat om het uitrijden van de Charles Cappellestraat in de Hogeweg veiliger te maken? In de Hogeweg wordt immers gereden als gek. Een permanente snelheidscontrole en vertragende elementen zijn daar geen overbodige luxe.
De weldaden van Menen West voor de mobiliteit
En daarmee komen we bij de mobiliteit rond de geplande 70 hectaren grote bijkomende vervuilende industriezone Menen West. Is nog meer verkeersdrukte in het reeds overbelaste gebied tussen Geluwe en Menen verantwoord? Dat wordt een prangende vraag voor de mobiliteit in en om de stad (en de dorpskern van Geluwe). De ruwbouw van de nieuwe Tybersite aan de Ieperstraat is ongeveer voltooid. Het aantal parkeerplaatsen voorspelt heel wat bijkomende drukte. Meent men werkelijk met een oplossing op grootmoeders wijze – verkeerslichten in de Ieperstraat – de zaak onder controle te houden? Dames en heren beleidsvoerders, gedenk de verkeerslichten in de Kortrijkstraat! Ze werden vervangen door de Bossuyttunnel om het mobiliteitsinfarct te verminderen.
Als door die vervuilende industriezone, met bijhorende ‘verkeerlichtenhinder’, nog meer sluipverkeer ontstaat in de Hogeweg, Wilde Rozenlaan, Generaal Lemanstraat en Guido Gezellelaan zullen de politici en de duur betaalde verkeersdeskundigen nog veel werk hebben.
Het aantal afgereden spiegels in de Hogeweg, waar de wagens aan de twee kanten staan geparkeerd is nu al niet te tellen. Wat als op de gewezen site van de Interdiscount in de Hogeweg nog een zijstraat met woonhuizen wordt gebouwd? Aan het onding dat het ronde punt in de Hogeweg ter hoogte van de Wilgenlaan is, verspillen wij geen woorden. Fietsers weten zeker waarom.
Laten wij, nu de ontdubbeling van de N58 er niet komt, de Veldstraat weer inrichten als zachte verbinding naar Geluwe – desnoods met een wandel- en fietsbrug over de N58. Mensen die de fiets tot koning uitriepen hebben die weg afgeschaft. Nu staan ergens te velde een aantal borden waardoor enkel auto’s mogen doorrijden. Andere mensen die het wel echt goed menen met de zachte weggebruiker hebben al vanuit Geluwe een doorgang gemaakt aan de overkant van de N58. De facto is de zachte verbinding hersteld. In de brousse zoekt de overlever zijn weg.
Haken en ogen
Fietsers die van het stadscentrum langs de Leie en de Arkebrugweg naar de Lageweg rijden riskeren hun leven bij het oversteken van de Wervikstraat. De verkeersspiegel aldaar heeft zijn glans verloren en het beste kan de fietser op zijn gehoor afgaan en rekenen op zijn engelbewaarder. In het stuk Wervikstraat is geen enkele bescherming voor fietsers – richting Wervik – voorzien. Al jaren geleden werd gevraagd om de oude braakliggende spoorwegbedding tussen Wervikstraat en Lageweg als fietsweg in te inrichten.
Verder vraagt de wijkraad aandacht voor kleine ingrepen die het gevoel van veiligheid kunnen verhogen. Bijvoorbeeld wordt een zebrapad op de hoek van de Wilgenlaan en de Ieperstraat voorgesteld. Ook de gevaarlijke voorrang van rechts die wagens vanuit de Keizer Karelstraat nemen op het verkeer in de kaarsrechte Wilgenlaan roept vragen op.
Parkeren onder de Markt
Of misschien zoeken wij het allemaal te ver. Bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen was de belofte om een parkeergarage onder de Grote Markt te bouwen groot nieuws. Is de grote mobiliteitsenquête een stap in die richting (hellewaarts)? Dat het stadsbestuur een Nederlandse firma in dienst nam om het plan te begeleiden, roept onaangename herinneringen op. Ook de vervuilende industriezone Menen West moest worden verkocht door Noorderburen. Ze maakten een gruwelmaquette waarvan zelfs de opdrachtgevers achteraf hoopten dat ze snel vergeten zou worden. “Het was maar een oefening.”