Waarom de Alerte Koekuit niet in beroep gaat tegen de ontdubbeling van de N58

betonstop

De belangrijkste reden waarom de wijkraad Alerte Koekuit zich zorgen maakt over het verbreden van de N58, is de open baan die men daarmee legt voor de vervuilende industriezone Menen West. Het verbreden van de N58 , incluis het vervangen van de rotonde in de Ieperstraat door verkeerlichten, is immers een voorwaarden zonder dewelke Menen West niet gerealiseerd wordt. Met de goedkeuring van dat werk komt de vervuilende industriezone dus weer een stap dichter. Het is algemeen erkend dat deze geplande vervuilende industriezone een bedreiging vormt voor de leefbaarheid van de aanpalende Bloemenwijk en de Koekuit.

Op 12 december 2024 zette de minister van Omgeving en Landbouw, de heer Jo Brouns, zijn handtekening onder het plan voor de verbreding. Het gaat over een afstand van ongeveer twee kilometer.

Tegen deze beslissing kon beroep worden aangetekend bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen. De Alerte Koekuit hield een bevraging bij mensen die actief betrokken waren bij de acties tegen Menen West. Tevens werd juridisch advies ingewonnen. Er waren argumenten om in beroep te gaan.

Beroep indienen is moeilijker geworden in vergelijking met vorige acties. Voorheen was de Raad van State, een juridisch orgaan, bevoegd voor deze materie. Op heden is dat een ‘Vlaams raad’, zeg maar een administratie die benoemd wordt door de Vlaamse regering. Het rolrecht is even hoog als bij de Raad van State (200 €), maar de advocatenkosten zijn wel met een vijfde gestegen. Er moet nu immers ook BTW worden betaald op het ereloon. Verliest men de zaak, dan heeft de tegenpartij recht op 840 € rechtsplegingvergoeding.

Zoals verschillende moedige medestanders van de Alerte Koekuit erop wezen: praktische problemen zijn er om te worden opgelost. Er kwamen verschillende voorstellen om weer aan fundraising te doen. Maar er waren nog andere zorgen. De indiener van het beroep dient een omschrijving te geven ‘van de gevolgen die hij ingevolge de bestreden beslissing ondervindt of waarschijnlijk zal ondervindt’. De aanleg van een vervuilende industriezone van 70 ha. heeft duidelijk een groot nadelig effect op de woonkwaliteit voor velen. Ook voor mensen die verderaf wonen. Voor de verbreding van de N58 ligt dat enigszins anders.

DE VERONDERSTELLING VAN TE VERWAARLOZEN OVERLAST?

Het voorliggend dossier betreft uitsluitend de twee kilometer weg die ontdubbeld wordt en het plaatsen van verkeerslichten. Over de daaropvolgende vervuilende industriezone Menen West zal de Raad voor Vergunningsbetwistingen zich niet uitspreken. Aangevoerde argumenten kunnen dus enkel over de weg en de verkeerlichten gaan.

Tijdens het openbaar onderzoek werden voor zover ons bekend geen fundamentele bezwaren ingediend door mensen die in de onmiddellijke buurt van de N58 wonen. Het milieueffectenrapport gokt erop dat de bijkomende overlast voor de omwonenden te verwaarlozen is.

Wat het uiteindelijke effect van de verbreding van de weg zal zijn, daar heeft iedereen het raden naar. In het milieueffectenrapport lezen we dat zelfs de deskundigen, die door de Vlaamse overheid zijn aangesteld, hun hand niet in het vuur durven steken. Er staan veel ‘alsen’ en ‘maren’ in hun verslagen. Meer zelfs: dezelfde info, of het gebrek eraan, kan tot verschillende besluiten leiden. Zo stelt het MER-rapport dat de problemen met wateroverlast vermoedelijk beheersbaar zijn, terwijl de dienst voor waterlopen van West-Vlaanderen pas na een derde verbeterde versie aangaf dat ze voldoende info kreeg. Eerst drie dagen voor de minister het besluit tekende, veranderde de West-Vlaamse dienst waterlopen zijn ongunstig advies in voorwaardelijk gunstig. Wat was er veranderd? De software-modellen werden bijgestuurd …

Zo ook zijn er hypothetische softwaremodellen gebruikt voor verkeersdrukte, luchtvervuiling, lawaaihinder. Het doet ons denken aan de peilingen voor de verkiezingen. Hypothetische uitspraken kunnen we alleen beantwoorden met even hypothetische tegenspraak. Dan kunnen de leden van de Raad voor Vergunningsbetwistingen een even hypothetische oordeel vellen. De kans dat deze mensen, die verplicht de knoop moeten doorhakken, zich uit veiligheid achter de professionele veronderstellingen scharen is groot. Het is hun enige strohalm.

De Alerte Koekuit heeft noch geld noch middelen noch tijd om even geloofwaardige (maar even hypothetische) tegenexpertises te laten uitvoeren door duurbetaalde studiebureaus. We moeten ons dan maar, uit miserie, beroepen op eventuele afwijkingen van de stedenbouwkundige voorschriften. De ervaring met de vervuilende industriezone Grensland leert dat die gemakkelijk omzeild worden. We citeren (als voorbeeld) uit een recent advies: ‘Onder voorbehoud dat de vergunning- en adviesverlenende besturen de desbetreffende afwijking (en) verantwoord achten in het kader van de goede ruimtelijke ordening op het bedrijventerrein, kan WVI deze bouwaanvraag gunstig adviseren.’

Procedurekwesties inroepen? Levert vertraging op, maar daar we vroeger dachten dat de tijd in ons voordeel speelde, zien we het omgekeerde gebeuren: de aandacht voor woonkwaliteit en milieuzorg zit in de hoek waar de klappen vallen. Trump kijkt om de hoek.

WIE SNOEPJES WIL MOET BRAAF ZIJN

Samen met de ontdubbeling van van N58 wordt ons een fietstunnel beloofd die Veldstraat in Menen met de Koekuitstraat verbindt. Dat zou een hersteld betekenen van de fietsverbinding tussen de Koekuit en Geluwe. Voor de bewoners van de wijk Ons Dorp kan de fietstunnel onder de N58, die in Geluwe aansluit op de Komerenstraat, nuttig zijn.

Op de spitsuren bieden de verkeerslichten misschien een makkelijker doorstroming tussen de snelweg A19 en het Waalse Gewest, waarmee filetijd ingekort wordt. (Dat op de viervakse weg gegarandeerd meer ongelukken zullen gebeuren, minstens door wisselen van baanvak, staat vast. Dat is geen hypothese. Idem voor de ongevallen door overdreven snelheid. De veiligheid zal er niet door verbeteren.) Tegen de ontwikkeling van de Tybersite kan de Alerte Koekuit ook niet zijn. Nu is dat een kale bedoening. Maar daar zal er wel meer aan de hand zijn dan het ontbreken van een stel verkeerlichten in de Ieperstraat.

Samen met die snoepjes sluipt de nieuwe vervuilende industriezone Menen West daarmee nader. De ontwikkeling van de omgeving kan evenwel niet blijven stilstaan omdat het karretje van de vervuilende industriëlen aan de ontdubbeling van de N58 hangt. Met de aanleg van de bredere weg kan ook duidelijk worden in hoeverre de aangekondigde wateroverlast op Menen West meer is dan een hypothese. Idem voor de hypothese over de toenemende verkeersdrukte. Dat kunnen slaande argumenten worden in de actie tegen de vervuilende industriezone Menen West

GELD EN ENERGIE SPAREN VOOR OPVOLGEN VAN MENEN WEST

Daarom wil de Alerte Koekuit geld en energie sparen tot het openbaar onderzoek er aankomt voor de definitieve inrichting van Menen West. En dan voor tweehonderd procent alle registers open trekken. Tegen die tijd kunnen er jonge mensen worden aangetrokken. De helden van het eerste uur zullen immers zeventigers of tachtigers zijn als de inrichting van de vervuilende industriezone Menen West aan de orde is.

De groep Alerte Koekuit is fier op wat er tot nu toe werd gerealiseerd. Tientallen jaren werd open ruimte in de Stad veilig gesteld. Dank zij de protesten zien de plannen voor de vervuilende industriezone Menen West er al heel wat beschaafder uit. Zelfs in laatste instantie heeft men nog verbeteringen toegezegd. Tevens is via de actie tegen Menen West vanuit de Provincie aandacht gekomen voor de schrijnende toestanden in die andere vervuilende industriezone, Grensland. Er wordt daar een verbeterplan opgesteld. En de Menenaar werd een beetje meer aandacht bijgebracht voor zijn leefomgeving. Dank.

betonstop
Nieuwe verkaveling Charles Cappellestraat met een rioolpomp en een echt moeras

Elke dag verdwijnt in Vlaanderen 5,1 hectare open ruimte. Vele steden en gemeenten hebben begrepen dat het vrijwaren van die open ruimte een garantie inhoudt voor de woon- en milieukwaliteit. Groen is goed voor het intellect en de gemoedsrust. In aanloop van de betonstop schrappen tal van besturen daarom ‘versteningsprojecten’. …