Gemengd nieuws
- door : V.M.
- Categorie : Gemengd nieuw
Menen West: hoe moet het nu verder?
Dit is de vraag die de Alerte Koekuit stelde aan de dienst Ruimtelijke Planning van de Provincie West-Vlaanderen. Zoals bekend was deze dienst de stuwende kracht om 70 hectaren open ruimte in de stad Menen om te zetten in een industrieterrein van de meest vervuilende soort. Dit ondanks het verzet van honderden mensen.
De Alerte Koekuit zocht contact voor een informatievergadering, maar kreeg op heden nog geen antwoord. Blijkbaar zijn ze daar nog niet bekomen van het feest nadat Raad van State groen licht gaf voor hun nefast plan. Voor de Provincie is de kous af. De buit is binnen. We blijven evenwel aandringen om verder nieuws te krijgen.
Het voelt wrang aan dat dezelfde dienst ruimtelijke planning momenteel de West-Vlamingen vraagt om mee na te denken over nog een nieuw beleidsplan. Dat moet in 2025 van kracht worden. De tot op heden verzamelde voorstellen van de burgers vindt u met onderstaande link.
https://participatie.west-vlaanderen.be/beleidsplanruimte/topics/2193
U leest het: de West-Vlaming snakt naar open ruimte. Maar ondertussen blijven de provinciale politici kampioen om landbouwgrond om te zetten in nieuwe industrieterreinen. Voka lo volt. Als de steven van dit bestuurlijk schip bij de volgende verkiezingen niet drastisch wordt gewend, betekent het nieuwe ‘Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen’ eens te meer een aanslag op onze leefomgeving.
Poetin-prijs net niet voor de kabelleggers van de Donald Trumpsteeg?
Toen het kapotte wegdek in Lageweg tijdens de zomer een nieuwe laag asfalt kreeg, stelde deze website de ‘Poetin-prijs’ in. Deze prijs wordt toegekend aan de eerste die een gat boort in de nieuwe bestrating. De aandacht van de jury stond op scherp toen op vrijdag 22 september aanstalten werd gemaakt om een stel kabels te leggen tussen de troosteloze site van Luxemouse en de nieuwe verkaveling aan de overkant. (Zoals bekend wordt de nieuwe straat aldaar de Donald Trumpsteeg gedoopt, omdat het niveau ervan even laag ligt als de politiek van de betreffende ex-president.)
Voorlopig blijft de prijs in de kluis, want er werd gewoon geprobeerd om de kabels met een gestuurde boring onder de Lageweg te leggen. Momenteel zijn alleen boordstenen verwijderd, maar het reglement van de prijs stelt duidelijk dat het asfalt werkelijk moet beschadigd worden. We zijn streng maar rechtvaardig. Misschien nog een tandje bijsteken?
De kabeltrekkers krijgen wel een eervolle vermelding voor de signalisatie. Wie richting Wervik rijdt ziet dat de firma DSM ervoor verantwoordelijk is, in opdracht van het reeds jarengeleden ter ziele gegane Belgacom. In tegenrichting is het de onderneming Van Hulle die voor de verkeersborden zorgt (in het Frans). Van een constructieve samenwerking gesproken!
ddddd
En tot slot nog wat Grenslandlawaai
Verschillende lezers meldden ons, behalve weerkerende nachten met laat en/of zeer vroeg lawaai, een hoge zoemtoon die hen vooral ‘s morgens het leven zuur maakt.
Onderzoek van de lezer V. uit M. die we bij deze dankbaar zijn, leidde merkwaardig genoeg naar de breekinstallatie van Lapere. Niet de plaats waar de geluidsdeskundige ooit metingen deed lijdt het meest. De Lageweg, ter hoogte van de de site Luxemouse, krijgt het ergste lawaai over zich heen. Moest Lapere aan die kant geen stofmuur bouwen?