Dat schrootverwerker Galloo al jaren zinnens is om langs de Lageweg een nieuwe megasite uit te bouwen kon u al uitgebreid lezen in deze website. Niettegenstaande zeventig bezwaarschriften, zetten onze vrienden van de deputatie in Brugge enige jaren geleden het licht op groen. Toen is de Alerte Koekuit met een advocaat en op eigen kosten naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen getrokken. In 2021 besliste dit orgaan dat de vergunning voor de buitenactiviteiten slecht op proef werd verleend.
De Raad voor Vergunningsbetwistingen stelde terecht het geluidsonderzoek vragen opriep. De deskundige oordeelde dat het effect van de beloofde maatregelen slechts kon worden ingeschat na de bouw van het geluidsscherm . De schrootverwerker werd verplicht gedurende een proefperiode van twee jaar metingen uit te voeren. Ondertussen heeft Galloo al nieuwe vergunningen aangevraagd voor het betreffende terrein. Het beloofde geluidsscherm werd laattijdig opgetrokken en de geluidsmetingen zijn naar verluidt nog niet uitgevoerd.
Desniettegenstaande vraagt Galloo nu een definitieve vergunning voor dat veredelde stort aan de Lageweg. Het siert de stadsambtenaar en het college van burgemeester en schepenen dat zij de bezorgdheid van de burgers ter harte nemen. Geen katten in zakken meer. Gezien de geluidsmetingen niet naar behoren werden uitgevoerd, krijgen de buitenactiviteiten van dit vervuilend project een ongunstig advies.
Een advies is echter nog geen beslissing. Deze wordt genomen op niveau van de hogere Vlaamse overheid. Het lijkt voor een normaal mens onwaarschijnlijk dat deze instantie haar eigen voorwaarden in de wind zal slaan. Maar, we hebben geleerd dat de tentakels van de macht ondoorgrondelijk zijn. In elk geval willen we iedereen die meehielp om onze leefomgeving te vrijwaren van nog meer lawaai oprecht bedanken. Onze advocaat houdt de zaak in de gaten.
Galloo heeft dioxineprobleem nog steeds niet onder controle
Er is nog meer nieuws over onze nationale schrootboer. Terwijl we zondagmorgen van een pistolet zaten te genieten, viel ons oog op een advertentie op bladzijde 21 in de krant ‘De Zondag’. Tussen het artikel over ijscoupes met aardbeien en de kijkdagen van een sleutel-op deur-verkavelaar, troffen we het bericht aan van een openbaar onderzoek. Over de firma Galloo! Site Wervikstraat deze keer. Het betrof het onderzoek voor het wijzigen van een omgevingsvergunning. Uitzonderlijk is de Vlaamse overheid hiervoor de initiatiefnemer. Wat is hier aan de hand, vroegen we ons af.
In toelichting lezen we dat pcb’s en dioxines een blijvend probleem zijn in de buurt van schrootverwerkende bedrijven. ‘Doorheen de jaren kan over het algemeen ook niet gesproken worden van een dalende trend’. Wie dieper in de website duikt, komt uit op overschrijdingen in de buurt van de Wervikstraat.
Tot op heden werden de meetpunten voor dioxine en PCB’s gefinancierd door de Vlaamse Milieumaatschappij. Met de bijsturing van de milieuvergunningen worden schrootverwerkers als Galloo in de toekomst zelf verplicht de metingen te organiseren, de kosten ervan te dragen en indien nodig maatregelen te nemen.
Zo ziet u maar: werken op Grensland kan uw gezondheid schaden.
Geen vuiltje aan de lucht
Alsof er niets aan de hand is, kregen we van enkele lezers persberichten toegestuurd waarin Galloo – op een hoeratoon – een samenwerkingsverband aankondigt met een aantal automerken waarvan levensduur en de tweedehandswaarde laag ligt. En die dus sneller dan onze Duitse klassewagen op de schroothoop belanden. De beoordeling van het samenwerkingsverband loopt in de verschillende persberichten nogal uiteen.
Volgens sommigen gaat het niet goed met het verschroten van auto’s: er wordt langer met dezelfde wagen gereden. Daarom zou Galloo op zoek zijn gegaan naar nieuwe toeleveranciers. Een oplossing zou gevonden zijn in een financieel samenwerkingsverband met de fabrikant van de snel af te schrijven karren. (U kent ze wel, wij willen onszelf geen proces bezorgen.)
Ander bronnen spreken daarentegen haast van ‘het aanboren van een goudmijntje’: “Het recyclageprogramma voor afgedankte voertuigen zal, vergeleken met 2021, bijdragen aan het vertienvoudigen van de inkomsten uit recyclage en het verviervoudigen van de inkomsten uit onderdelen tegen 2030 en heeft als doel om meer dan 2 miljard euro aan inkomsten te genereren in 2030.” (Bron: Engineeringnet.be)
Als dat geen goed nieuws is voor de mensen die via sociale programma’s met belachelijk lage loontjes het vuile werk opknappen! Ze zullen nu een echt loon krijgen, zonder dat de gemeenschap moet bijleggen. Menen ter ere.