EXCLUSIEF VOOR DE ALERTE KOEKUIT: de echte waarheid achter de brand tijdens Gent-Wevelgem

criminaliteit

Met medewerking van onze correspondent in het peloton Mathieu van der Poel.

Waarom wint de heer Wout v. A. de ene koers na de andere? Hij heeft toch ook maar twee armen en twee benen? En kwam hij enige jaren geleden in Pau niet zwaar ten val, waarna hij voor halfdood werd opgeraapt? Die diepe snijwonden moeten toch bij elke weersverandering pijn doen? Is dit nog normaal? En wat heeft de felle brand bij Galloo daarmee te maken? U leest het hier allemaal.

Laten we beginnen met het feit dat het fietswrak van het ongeluk in Pau naar Galloo France werd vervoerd, en daarna naar Galloo Construct, vervolgens naar Galloo Wervikstraat om tenslotte in de maatwerkplaats ‘t Veer te worden afgeleverd.

Wie wil de modelfirma Galloo in een slecht daglicht plaatsen?

De tijd van Musseeuw, waarin veeartsen over de telefoon ‘spekken’ voorschreven om rapper vooruit te komen, ligt achter de rug. Wat is dan het geheim van de heer Wout v. A.?

De oplossing van dit raadsel kwam uit onverwachte hoek. Onze redactie kon de meest beveiligde computer van het stadhuis kraken: die van de milieudienst. Naast vele recepten uit de Libelle en de folders van het Kruidvat vonden we ook enige bestanden die een sensationeel licht werpen op de brand bij de Menense afvalverwerker Galloo én de prestaties van de heer Wout v. A. Hier was de wielermaffia aan het werk. Dit is nog maar het topje van de ijsberg.

Modelbedrijf

Wat niemand voor mogelijk houdt, blijkt uit de geheime mails dan toch de waarheid te zijn. Het staat onomstotelijk vast, de cijfers van de vrije katholieke universiteit van Pyongyang bewijzen het: de afvalverwerker is een modelbedrijf waar milieuzorg hoog in het vaandel wordt gedragen. We lezen in een ontcijferd bericht dat Galloo zelfs zo goed presteerde dat het eind 2018 – onder auspiciën van een volksvertegenwoordiger – een beloning van 1 miljoen euro toegestopt kreeg van de Vlaamse overheid. Zomaar, onder de noemer “strategische ecologiesteun”. Galloo, zo bevestigt stuk 321, is een strategisch bedrijf dat voor een betere leefomgeving zorgt.

Sindsdien, zo blijkt uit een gecodeerde video, moedigt de firma zijn personeel aan om met de fiets naar het werk te komen. Dat spaart parkeerplaatsen. Tevens wordt het eten van groenten uit de eigen tuin aanbevolen. Weg met die vettige kippenpoten en fricadellen van Hofkip. Spinazie is goed voor het verstand (er zit veel ijzer in) en pompoenen, rijk aan PCB’s, houden de tewerkstelling in de plaatselijke BuLO-scholen en maatwerkplaatsen op peil. Zo houden de dingen elkaar in evenwicht. Ecologie is een kwestie van evenwicht bewaren. Een mail van hoe gevaarlijk het is om sociaal werk te vermengen met ondernemerschap was gewist, maar voor onze experts niet voldoende genoeg.

Restanten van bruin goed (radio’s, televisies, gsm’s en dies meer) worden zorgvuldig bijeen gebracht, geselecteerd en onder brandveilige omstandigheden opgeslagen op de site Lageweg

Van de provincie vinden we lovende (maar helaas als vertrouwelijk geklasseerde) aanbevolen typezinnen terug om in de verslagen te gebruiken: “Galloo draagt bij tot de verdere uitbouw en het verduurzamen van de bedrijvigheid binnen de industriezone Menen-Grensland,” bijvoorbeeld. Of “De activiteit is verenigbaar met de onmiddellijke omgeving en de plaatselijke aanleg en overstijgt de ruimtelijke draagkracht niet.” En een verplichte slotformule: “De uitbating kan op een aanvaardbare manier gebeuren.”

De beschrijving van de productieprocessen staat in pdf’s met de stempel ‘top secret’ erop. Ze gaan over de nauwgezetheid en de zorgvuldigheid waarmee dit bedrijf tewerk gaat. Hier worden kwaliteitsnormen als in een laboratorium voor het AstraZeneca-vaccin gehanteerd.

Zeldzame metalen als lithium, kobalt en cadmium zijn hun gewicht in goud waard. Vertel het niet verder: bij elke uitbreiding van het bedrijf, zo zien we passeren, stijgt het percentage teruggewonnen grondstof keer op keer. Momenteel is dit haast al honderd procent, en de chief development officer verkondigt in een geëncrypteerde brief aan de minister voor subsidies dat dit binnenkort wel honderdtwee procent zal worden! Als ze met geld over de brug komt.

xxxxx

Tot op heden worden de restanten met zorg in stukjes verknipt op de site in de Wervikstraat. Een mobiele shredder zal in de toekomst ook in de Lageweg staan. Uit de X-files: “Men kan er van de vloer eten.” “Galloo draagt bij tot de verdere uitbouw en het verduurzamen van de bedrijvigheid binnen de industriezone Menen-Grensland”.

Het raadsel van de brand

Het is dan ook onbegrijpelijk hoe in een dergelijke gecontroleerde omgeving brand kan uitbreken en dan nog op een zondagmorgen, precies wanneer Gent-Wevelgem wordt gereden en passeert in Menen. Kan het erger?

De woordvoerder van de firma verklaarde doorheen de rook aan de regionale zender WTV dat de alerte nachtwaker om elf uur in de morgen het onheil opmerkte. Een nachtwaker die op dat moment nog aan het werk is, doet de wenkbrauwen fronsen. Had de woordvoerder misschien teveel pompoenen van eigen kweek gegeten? We konden hier geen vrede mee nemen. Zeker niet toen de woordvoerder terwijl de brand nog volop woedde al duidelijkheid gaf over de oorzaak ervan! Hij verkondigde dat een of andere vergeten lithiumbatterij tot zelfontbranding was gekomen. Zelfs aan de universiteit van Pyongyang zijn ze nog niet zo ver gevorderd.

Nee, zeggen andere geheime mails die we op het spoor kwamen. Zo zat het niet. Evenmin als een hartchirurg een schaar vergeet in de lijf van de patiënt, net zomin laten de technici van ‘t Veer gevaarlijk tuig in de elektrische toestellen zitten: het is het eerste wat ze eruit halen.

Uit een interne nota – die normaal zichzelf vernietigt na lectuur – vernamen we dat ze in de maatwerkplaats ‘t Veer werd misleid door … de wielermaffia. Plichtsgetrouw werd daar het fietswrak van Pau ontmanteld: boordcomputertje eraf, bel verwijderd, achterlichtje losgevezen, draadjes opgeslagen. Maar … als in de naaf een geheim motortje zit en de bijhorende drinkbus in feite een geladen lithiumbatterij is, dan kan men het personeel niet kwalijk dat ze die dingen niet vinden. En dus bleef alles zitten. En verhuisde het systeem naar de afvalbergen van Galloo France.

Ziedaar, dames en heren, het geheim van de uitzonderlijke prestaties van de heer Wout v. A.

Koersdirectie Gent-Wevelgem op de hoogte?

Het antwoord werd door Michel Wuyts gegeven bij zijn commentaar op televisie. “Nu Wout v. A. Gent-Wevelgem heeft gewonnen, is Gent-Wevelgem een monument geworden,” verkondigde hij. Voor organisator Flanders Classics is deze koers nu veel geld waard. Had Jan Klak of Piet Pet als eerste de eindstreep bereikt dan zou dat niet het geval zijn geweest.

We besparen u de details niet: vanuit dit anonieme volgwagentje met gecamoufleerde antennes wordt het motortje in de fietsen van de heer Wout v. A. draadloos bestuurd. En het veroorzaakte eveneens het brandje bij Galloo France. (Lees alles hiernaast.)

Alles zou volledig naar wens zijn verlopen, was het niet dat Gent-Wevelgem dit keer in Ieper vertrok en Gent links liet liggen – en zelfs Oost-Vlaanderen niet aandeed.

Al in Alveringem moest de ploegleiding het motortje op volle gas zetten. (Zie uitleg onder de foto hier haast.) Zo dicht bij de afvalbergen van Menen werd daarbij ongewild ook de motor en de batterij van de gesloopte fiets aan de gang gezet. Deze vatten vlam. De gevolgen hebben we kunnen zien en ruiken. Een ongeluk zit soms in een kleine stapel afval. Gelukkig heeft de vrije katholieke universiteit van Pyongyang met een statistisch model berekend dat de rook niet giftig was voor de renners. Wat de autochtonen betreft, daar is voorlopig nog geen onderzoek naar verricht.

Dat de burgemeester van Menen de gewoonte heeft om bij elke huis- tuin- en keukenbrandje te adviseren om ramen en deur te sluiten, en zo paniek veroorzaakt, is bekend. Dat hij er deze keer na nauwelijks veertig minuten in slaagde het systeem BE-alert in gang te zetten, was nieuw. Deze snelle actie verbaasde vriend en vijand. De koers werd vervolgens omgeleid, wat een onverwachte meevaller betekende voor het team van de heer Wout v. A. : terwijl op de televisie vanuit de helikopter enkele leuke sfeerbeelden van de molen in de Kortrijkstraat werden getoond, wisselde de aanstaande winnaar onder de brug van de A19 nog snel van fiets. Zo konden de koerscommissarissen bij de aankomst niets opmerkten.

Jong geleerd is oud gedaan. Nietsontziende maffiosi leren dit meisje hoe een verborgen motortje wordt geplaatst. De vrouw houdt de batterij klaar! Let wel: bij afvoeren niet vergeten te verwijderen.